Főoldal arrow Havi ajánlatok arrow Mélyég-ajánlat - 2011. május

Mélyég-ajánlat - 2011. május

Szerző: Csák Balázs | 2011. May 04., Wednesday

A hónap mélyég-objekuma: az NGC 5846 GX Vir és környéke

Az NGC 5846 egy 10,2 magnitúdós, 3’-es elliptikus rendszer a Szűz csillagkép legkeletibb csücskében, közel a Serpens határához. Még májusban, sőt júniusban is elérhető, ezért választottuk ajánlati objektumnak. Néhány társával együtt egy kisebb, a Lokális Rendszerhez hasonló, de 100 millió fényévre lévő galaxishalmazt képez. A halmaz tagjai közül jelentős a 11 magnitúdós horgas spirálgalaxis, az NGC 5850, melynek központi küllője nagyon markáns. Alig 10’-re található nagyobb társától, így egy LM-ben kényelmesen megfigyelhetők. Az NGC 5846-nak fizikai kísérője is van a 12,5-13m-s NGC 5846A személyében, mely a galaxis felületére vetülve látható. Egy hajdani kölcsönhatás következtében lecsupaszított galaxismag lehet. B-V színindexe bő 1 magnitúdó, ami arra utal, hogy a galaxis az átlagnál vörösebb. 30”x20”-es mérete, és a hozzá társuló magas fényesség is a galaxismag-hipotézist támasztja alá. A halmaz további fényesebb tagjai a 11-12m-s, E és SB típusú NGC 5806, 5813 és 5838. Ha a kis galaxiscsoporttól nyugat, északnyugat felé indulunk, több hasonló halmazzal találkozunk, melyek mind a Virgo szuperhalmaz irányába mutatnak, egy hosszú láncot képeznek. Ez a lánc a Virgo III halmaz.

Az NGC 5846 csoport galaxisai (kattintásra nagyobb méretben is elérhető)