Főoldal arrow Havi ajánlatok arrow Mélyég-ajánlat - 2011. április

Mélyég-ajánlat - 2011. április

Szerző: Csák Balázs | 2011. March 30., Wednesday

Áprilisi mélyég-ajánlat: NGC 4536 GX Vir

E havi ajánlatunkban a Szűz csillagkép középső, kissé kietlen vidékén található NGC 4536 szerepel. Megtalálásához először haladjunk 1,8 fokot nyugat felé a 35 Vir-ig, majd innen csillagugrásokkal közelítsük meg a mintegy 3,5 fokkal NyDNy felé található csillagvárost.

Az NGC 4536 és környéke (kattintásra nagyobb méretben is elérhető)

A galaxis 10,6 magnitúdós összfényessége már kisebb, 7-10 cm-es műszerekkel is elérhetővé teszi (jó égen), de érdekes szerkezete miatt igyekezzünk nagyobb műszert használni. Típusa SBbc, azaz küllős spirálgalaxis, melyre 65 fokos szög alatt látunk rá, ezért erősen lapult, mérete 6,5x2,7’. Fejlett magvidéke fényesen ragyog, benne ionizált gázfelhők találhatóak. A mag körüli 7”-es gyűrűben élénk csillagkeletkezés zajlik, ez egy csillagontó galaxis. A spirálkarok markánsan kanyarodnak ki a belső területekből, megpillantásukhoz közepes műszer elegendő lehet. A fényes mag ionizációját többen az ott felrobbant szupernóvák számlájára írják. Az érdekes galaxis távolsága 54 millió fényév, a Virgo-halmazban található. A környezetében lévő további csillagvárosok közül az NGC 4527 és 4437 éléről látszó spirál, az NGC 4636 elliptikus, az NGC 4624 pedig küllős rendszer. Mind fényesebb 11m-nál.

Megfigyelésükhöz kellemes áprilisi éjszakákat kíván