Főoldal arrow Havi ajánlatok arrow Mélyég-ajánlat - 2010. október

Mélyég-ajánlat - 2010. október

Szerző: Sánta Gábor | 2010. August 30., Monday

A hónap mélyég-objektuma: NGC 7606 GX Aqr

Az ősz a Tejút mellett sok galaxist is kínál, bár a tavasziakhoz képest ezek meglehetősen elhanyagoltak. Évek óta nem érkezik megfigyelés szinte egyetlen őszi, égi egyenlítő alatti galaxisról sem (még az M77 sem kivétel!). Holott ezek egy része még egész kellemes magasságban delel, vagy fényessége megüti tavaszi rokonaik szintjét. A Vízöntő csillagkép legfényesebb galaxisa, a 11-11,5m-s NGC 7606 deklinációja -8 fok, így bőven eléri a bűvös 30 fokos delelési magasságot. Ennek ellenére alig van róla megfigyelés, értékelhető pedig egyetlen sem akad. Az SA típusú, erősen felcsavarodott, vékonyka, de fotókon kontrasztos spirálkarokat mutató égitest elhelyezkedésére semmi panaszunk nem lehet, hisz a Vízöntő északkeleti felében, a 4 magnitúdós ψ1-2-3 Aqr csillagok alkotta jellegzetes, lapos háromszögtől 40 ívpercre található. A mérések a Tejútrendszernél 2,5-ször (1 teljes magnitúdóval) luminózusabb galaxisnak mutatják a 130 millió fényév távolságban elhelyezkedő, különösen megtermett csillagvárost. Észlelését már 10 cm-es távcsövekkel is megkísérelhetjük vidéki ég alól, de a biztos azonosításhoz nem árt 15 cm-es műszert használnunk. Nagy távcsövekkel – 25 cm felett – biztos, hogy a spirálszerkezetből is észreveszünk valamit.

Keresőtérkép az NGC 7606-hoz (kattintásra nagyobb felbontásban is elérhető):